АМУЖН
Публікації

Що спонукає ОСББ встановлювати поквартирний облік та регулювання тепла?

Досвід Львова: як позбутися розбалансованої системи опалення? 

Тетяна Афанасьєва, голова правління ОСББ “Львівський дворик” та управителька житлом, розповідає: “Головою ОСББ я стала випадково. Я займалася організацією, створенням ОСББ тому що є питання економічні, які не вирішувалися ЖЕКом. Те саме регулювання опалення, люди хотіли економити, їм не потрібна була, допустімо, послуга, яка надавалася. І нікому було цим займатися. От ми й вирішили створити ОСББ.” 

Вона займалася питаннями створення, інша людина мала стати головою, але так вийшло, що посаду отримала Тетяна. 

“Звичайно що не можна просто так залишити той будинок, у якому ти живеш, яким ти хворієш, який ти хочеш бачити інакшим. От зараз ми беремо участь у програмі Фонду енергоефективності щодо регулювання опалення. Ми до цього йшли три роки: ми утеплилися, ми зробили всі заходи, які зберігають тепло, але ми не мали можливості регулювати тепло й платити за нього стільки, скільки було використано.”, – говорить вона. 
Справа в тому, що у їхньому будинку встановлено вертикальну подача тепла, і практично завжди на дев’ятому поверсі жарко, а на першому холодно. Однак цю проблему можна вирішити. 

“У цій системі, що ми зараз хочемо впроваджувати, є будинкове балансування. Тобто на кожному стояку буде ставитись балансувальний клапан, який даватиме можливість збалансувати систему опалення. І також у кожній квартирі на кожному радіаторі ставитиметься терморегулятор. Тобто, якщо людина не хоче використовувати того тепла, то та сама гаряча вода буде йти вниз швидше”, – пояснює Тетяна Афанасьєва. 

Вона резюмує, пояснюючи вигоди фінансового регулювання: “Дехто хоче жити при 28 градусах – будь ласка, але вони платитимуть за свій комфорт. Хтось готовий жити при 18, одягнутися тепліше, але платити менше. Це є абсолютно нормальна здорова ситуація в будь-якому будинку. Системи ІТП та регулювально-будинкова дадуть економію, але не дадуть можливості платити не по квадратних метрах, а по гігакалоріях, які ви використали в своїй квартирі”

 Терморегулятори – на кожну батарею: досвід Маріуполя 

 Світлана Іванова, голова правління ОСББ “Маріупольський Морський 48”, з острахом згадує часи, коли їхнє ОСББ тільки-тільки було засновано: 
“Спершу ми не вірили. Ми думали, що ми захлинемось, усе одно повернеться ЖЕК і все інше. І ось люди побачили, що ми за рік повністю замінили всю каналізацію в підвалі за свої кошти, не збираючи нічого з жителів будинку. От тоді, коли я звітувала за перший рік, люди вже повірили”, – згадує вона. 

За словами Світлани, у 2017 році в їхньому будинку почали робити перший “конструктив”: заміну опалення. “Тоді я вийшла до наших жителів і сказала, що до простої заміни системи за кошт міста ми можемо ще й поставити балансувальні клапани та ІТП. І незважаючи на те, що сума була значна, ми все одно це зробили й відразу зменшили свої витрати на опалення на 20%”, – стверджує Світлана Іванова. 

“Тоді вже жителі загорілись і були готові йти далі. Коли з’явилася програма Енергодім, ми вже задумались більш серйозно, довго вивчали, сперечались, вирішили, що вдень температура буде 23 градуси, а вночі – 21. Аналіз, що ми проводимо перед кожним опалювальним сезоном на зборах, показав, що комусь це гаряче, комусь холодно. І от ми вирішили поставити терморегулятор і обчислювальні пристрої на кожну батарею”, – підсумовує вона, вказуючи на новий досвід комфорту для мешканців свого будинку. 

 Справедливість – серйозний аргумент для реконструкції системи опалення

 Голова ОСББ “Мрія” Людмила Власюк згадує про давній досвід взаємодії з мешканцями будинку: “Колись раніше, ще до мого приходу сюди як голови, я відвідувала наші квартири, бачила інші будинки, оскільки була майстром в ЖЕКу. І я бачила, що люди самостійно втручаються в систему опалення, доставляють собі батареї, регістри, сушки. Ніхто з цим не боровся, не було ніяких важелів впливу на таких людей. Тож це питання назрівало вже роки 4”, – стверджує вона. 

“Відтоді, коли ми встановили ІТП, утеплили один під’їзд, люди стали говорити, що вони не повинні платити за інших мешканців: в одній квартирі 20 ребер батарей, в іншій 10, а платять усі однаково – це несправедливо. Двічі зібрали збори і вирішили модернізувати систему опалення”, – згадує вона причини, що спонукали мешканців перейти до активних дій щодо оновлення системи опалення у будинку. 

Людмила Власюк визнає, що довелося пройти навіть через певну протидію, однак все обернулося добре, завдяки раціональним аргументам, які переконали співвласників. 
“Звичайно, не всі були за, але однаково люди з досвіду вже знають, що на сьогодні ті люди, які не встановили лічильники, несуть великі втрати, і як результат, погодились усі. Варто також зазначити, що роботу ми почали вчасно, оскільки вся документація була оформлена ще минулого року, і як тільки з’явилася погода, ми відразу почали виконувати ці роботи. Надіємось, що до початку опалювального сезону ми запустимо і фасад, і модернізовану систему опалення”, – підсумувала вона. 

 Підсумки від практика: реконструкція – це швидше, ніж можна подумати

 Олександр Балаушко, директор однієї з комерційних компаній у сфері енергоефективності з міста Рівного, коментуючи послідовність кроків при модернізації системи опалення, зазначає, що ІТП, балансування системи має бути вже виконане в першу чергу. “І тільки після цього можна розглядати варіант рішення з встановленням терморегуляторів і приладів-розподілювачів” – провадить він. 

“Звичайно ж це має бути в комплексі з утепленням будівлі, в іншому випадку я не бачу економічної доцільності впроваджувати ці заходи. Дуже важко працювати з людьми, переконувати, але вдається дійти згоди завдяки головам будинків”, – прокоментував підприємець найефективніший збіг обставин при подібній реконструкції системи опалення. 
Він також зазначив, що на першому етапі потрібно потрапити в квартири, для того, щоб провести повне обстеження перед проєктуванням і повністю змоделювати систему опалення. 

“Зараз ми доходимо до етапу монтажних робіт, і нам доводиться так само заходити в кожну квартиру. Насправді люди ставляться до цього доволі спокійно, і ми стараємось організувати роботу так, щоб робота в квартирі закінчилася у той же день, коли і починалась, бо в іншому випадку це створюватиме певні незручності для самих мешканців”, – запевнив Олександр Балаушко, вказавши, що додаткових незручностей така реконструкція не викликає. 

 Джерело: Управбуд